|
Despre
Automobilism: Raliuri |
|
AUTOMOBILÍSM
s.n. Sport practicat cu ajutorul automobilului. Plecand
de la definitia automobilismului care aparent poate fi privit ca o
intrecere nebuna de cai putere, ajungem sa fim surprinsi de
complexitatea pregatirii necesare unui sportiv de inalta performanta in
aceasta disciplina. Automobilismul ca orice alt sport poate fi
practicat ca un hobby sau de performanta. In tema prezentata in
continuare o sa ma refer in mod special la cel de performanta, iar din
vasta paleta a automobilismului mondial o sa ma opresc la raliuri.
RALÍU
s.n. Întrecere automobilistică de regularitate si rezistentă,
organizată pe parcursul a sute de mii de kilometri, pe drumuri cu
diferite dificultăti, deschise partial traficului rutier obisnuit si
combinate cu probe speciale inchise traficului rutier obisnuit (de
viteză, îndemânare etc.). – Din fr.
rallye.
|
|
Campionatul
Mondial de Raliuri (World Rally Championship)
- FIA reprezintă cea mai
spectaculoasă şi provocatoare disciplină a sportului automobilistic. Şi
nu este greu să demonstrăm acest lucru. Piloţii şi copiloţii
îşi
dispută bătălia pentru supremaţie la viteze care depăşesc uneori 200
km/h pe asfalt, pietriş, zăpadă, gheaţă şi noroi, la temperaturi
situate între - 30° C şi + 40° C,
indiferent de
conditiile meteo de afara (ceaţă, furtună sau vreme
bună). Aflaţi
într-un veritabil tur al mapamondului, de 16 ori pe an,
competitorii sunt puşi în faţa celui mai neiertător adversar:
cronometrul.
Din
ianuarie şi până în noiembrie, competiţia regină a
raliurilor ne duce practic printr-un veritabil turbo-tur al planetei.
Plecată la drum din imediata vecinătate a Cazinourilor din Monte Carlo,
întrecerea trece apoi pe drumurile înzăpezite din
Suedia,
în arşiţa din Cipru şi pe culmile Anzilor. Dar campionatul nu
este doar o înşiruire de competiţii desfăşurate
într-o
ambianţă aparte sau pe un teren dificil. | Omul şi maşina
în lupta cu zecimile de secundă
|
|
Foto: Claudiu David
Dacă veţi întreba un pilot
de ce îi este frică, răspunsul va fi surprizător: “să
nu vin pe locul secund”! | Fiecare
din cele 16 etape oferă o experienţă unică. Cum altfel putem vorbi
despre fanii finlandezi veniţi să asiste la evoluţia favoriţilor şi la
celebrele lor sărituri care depăşesc 50 metri! Ce să mai vorbim de
bolovanii de pe drumurile Acropolei, pe care se înfruntă
gladiatorii epocii moderne. Fanii, echipele, cultura, comunicarea şi
peisajele fac din raliuri o disciplină incomparabilă cu orice alt sport.
Fiecare
din aceste raliuri urmează acelaşi format impus de FIA, cu un anumit
număr de probe speciale programate pe durata a trei zile. Competiţia
este gândită astfel încât să pună la
încercare
abilităţile competitorilor într-o mare varietate de condiţii.
Indiferent că sunt puşi să evolueze pe serpentinele din Corsica, pe
drumurile prăfuite din Grecia sau în frigul din Scandinavia,
fiecare pilot este supus unui examen dificil în care trebuie
să
dea maximul performanţelor de care este capabil. Iar imaginea oferită
pe probele speciale reprezintă una din cele mai spectaculoase aventuri
oferite fanilor sau telespectatorilor.
|
|
Singurul
obiectiv al unui pilot de raliuri este să parcurgă într-un
timp
cât mai scurt fiecare probă specială. Dar simpla evoluţie cu
pedala de acceleraţie la fund nu-i va conferi nici o garanţie privind
obţinerea victoriei. Un pilot de raliuri trebuie să
fie
instinctiv, curajos, să aibă abilităţi tehnice,
îndemânare
şi… acea nebunie necesară evoluţiei printre copaci cu o
viteză
de peste 160 km/h! Trebuie să fie pasionat, extrem de precis,
concentrat şi să aibă încredere totală în copilotul
său.
Atunci când zboară pe traseul unei probe speciale, el ştie că
cea
mai importantă persoană din viaţa lui este copilotul!
Încrederea dintre cei doi trebuie să fie absolută.
Copilotul
este cel care trebuie să-l ghideze de-a lungul raliului, folosindu-se
de “notiţele” întocmite în
antrenamente şi
recunoaşteri, acestea redând fidel fiecare viraj, trambulină,
groapă sau bolovan. Şi gândiţivă că acestea trebuiesc citite
la
peste 150 km/h, atunci când şerpuieşti printre copacii din
Ţara
Galilor, într-un loc în care nu este admisă nici o
greşeală! | Foto:
Mihaela Beldie
|
|
|
|