|
In
spatele fiecărei maşini de raliuri se mai ascunde o echipă de
oameni talentaţi, hotărâţi şi a caror importanta este la fel
de
mare ca cea a pilotului sau a copilotului. Atunci când o
maşină
ajunge în parcul de asistenţă situat la finalul unei bucle de
probe speciale, mecanicii încep recitalul de 20 minute,
în
care trebuie să schimbe roţile, să înlocuiască un parbriz
spart
sau să efectueze o intervenţie la suspensie, ambreiaj sau cutia de
viteze. Trebuie să fie rapizi, îndemânatici şi
capabili să
lucreze sub presiunea timpului, astfel încât
pilotul să
poata pleca din parc fără nici o penalizare. |
|
| Daca credeti
ca
aceasta este toata echipa, va inselati. Pentru ca echipajul format din
pilot&co-pilot impreuna cu materialul de concurs(masina,
cauciucuri, piese de schimb, combustibil, etc) si cu echipa de
asistenta tehnica(inginer, mecanici, coordonator, camion special dotat
pentru orice interventie tehnica, etc) sa functioneze la capacitate
maxima si in final sa atinga performantele scontate, mai exista o
echipa care se ocupa chiar de cei mentionati mai sus. Aceasta
este formata din:
Medici de medicina
sportiva Nutritionisti Preparatori fizici Psihologi Antrenori PR
(Public
relations) Manager |
|
Toti
acesti oameni isi folosesc toate resursele disciplinelor la care ei
sunt specialisti pentru “setarea” echipajului si
pentru
mentinerea lui intr-o forma mentala si fizica optima cu scopul
declarat: Performanta.
Maşinile
aliniate
în Campionatul Mondial provin din suratele lor de serie, pe
care
le vedem zi de zi pe drumurile publice. Sigur, sub caroserie lucrurile
încep să se schimbe, regulamentul FIA permiţând o
serie de
modificări ce influenţează atât gradul de performanţă
cât
şi pe cel de securitate. Pentru a construi o astfel
de
bijuterie mecanică, sunt necesare câteva luni bune. Asta
în
timp ce, de cealaltă parte, uneori este suficientă o singură secundă,
pentru ca la o viteză de 130 km/h totul să se năruie. |
|
|
În
raliuri, pilotul se bate cu cel mai crunt adversar:
“TIMPUL”
| Raliurile
reprezintă o disciplină în care echipajul se luptă cu
cronometrul.
Din
această cauză nu vom vedea maşini care se duelează între ele,
una
lângă alta. Aici, competitorii pornesc la intervale bine
determinate şi încearcă să meargă cât mai rapid cu
putinţă.
Evoluţia lor este cronometrată cu precizie de zecime de secundă, timpii
fiind cumulaţi pentru a se stabili clasamentul general. Fiecare raliu
are în componenţă trei etape, care programează un anumit
număr de
probe speciale.
Ultimele reprezintă locul
în care
pilotul şi copilotul trebuie să dea maximul pentru a obţine victoria.
La final de raliu, după adiţionarea timpilor, pilotul cu cel mai mic
timp este declarat învingător.
Primii
opt clasaţi sunt
răsplătiţi cu puncte, după cum urmează: 10p, 8p, 6p, 5p, 4p, 3p, 2p şi
respectiv 1 punct. Pentru stabilirea clasamentului de sezon, se adună
punctele marcate de-a lungul celor 16 etape. |
|
|
|