Maslach si
Jackson (1981) sintetizează această simptomatologie
într-un
"sindrom ce prezintă 3 dimensiuni”:
a)
depersonalizarea - persoana se distanţează de
ceilalţi,
b)
reducerea realizărilor personale mai ales în
condiţiile unui
spirit critic (orientat spre cei din jur, dar şi spre sine,
în egală măsură) crescut asociat cu
scăderea randamentului
c)
epuizare emoţională - persoana se simte
golită de resurse emoţionale şi
devine foarte vulnerabilă la agenţii stresori.
Sindromul burn-out se instalează lent. Nu apare în
urma unor
traume sau evenimente şocante, ci doar ca urmare a unor
factori
stresori cronici ce ţin de locul de muncă.
Până la instalarea efectelor sindromului individul
parcurge
câteva faze preliminare:
1.
Entuziasmul ideal: este etapa în care se
încadrează
persoanele aflate la începutul carierei, care investesc,
foarte mult din punct de vedere emoţional, în munca
pe care o
desfăşoară, trăind cu ideea
că pot acoperi carenţele profesionale
foarte repede.
2. Stagnarea ineficientă: munca
îşi
pierde aspectul primordial, nu mai are acelaşi efect
stimulativ asupra
individului, are loc o scădere a capacităţii
de a lucra cumulată cu
asocierea revendicărilor din planul individual (persoana
realizează că
îşi doreşte şi altceva în
afara unui loc de muncă
bine plătit: familie, copii, vacanţe, socializare).
3.
Sentimentul de frustrare: în acest moment se dezvoltă
tulburări fizice (cefalee sau migrene, tulburări
gastrointestinale,
modificarea calităţii somnului etc.), comportamentale
şi
psiho-emoţionale (anxietate, depresie). Sentimentul de
frustrare devine
cu atât mai accentuat cu cât individul
îşi pune întrebări in
privinţa sensului muncii
sale, îşi reevalueză şansele
şi aspiraţiile, se simte din ce
în ce mai obosit, îi scade interesul pentru
muncă.
4.
Apatia plină de dezamăgire: individul se simte cronic
frustrat
în/şi la muncă, singura motivaţie
pe care o găseşte este cea
financiară.
Situaţia
ar putea fi prezentată sub formă grafică
după cum urmează în
Figura 2:
- aşteptări nerealiste de la
propria persoană
-
angajarea în muncă
- performanţe
slabe
-
efort crescut în raport cu munca prestată
-
lipsa
viziunii, a obiectivelor personale
- un management defectuos
al furiei
- epuizare mentală şi
fizică, cinism
-
sentimente de disperare şi lipsa speranţei
-
pierderea
încrederii într-un viitor mai bun
-
colaps.
Calea inversă, de
normalizare,
de vindecare şi de stabilizarea a stării de
sănătate (fizice, psihice
şi mentale) pe care cineva o poate urma ar fi (Figura 3):
-
stabilirea unor orizonturi de aşteptare realiste
-
acceptarea
faptului că munca intensă, din greu
realizată nu este cheia dorită
-
eficientizarea eforturilor în funcţie de rezultatele
pe care
preconizăm să le aducă
- stabilirea
unor etape care ar trebui
parcurse de cineva în atingerea scopului/scopurilor propuse
-
construirea unei imagini asupra viitorului dorit
-
responsabilizarea şi asumarea eşecurilor
-
analizarea
realităţilor
- reluarea legăturilor
cu prietenii şi familia
-
respectarea orarului de odihnă activă şi
pasivă
- acordarea
unui timp pentru propria persoană.
 |  |
Stadiile
de evoluţie ale sindromului
burn-out şi etapele inverse spre normalizarea stării
de sănătate. (Sursa
graficelor: Szerena Nagy szerena.wordpress.com ) |
Figura 2. Curba
de instalare a sindromului burn-out | Figura 3. Curba de ieşire din
sindromul
burn-out
|
În afara situaţiilor finale, tratarea unei persoane
cu
sindrom burn-out este una complexă şi are în
vedere
complexitatea sindromului.
O latură a
tratamentului
este cea
medicamentoasă,
de competenţa medicului: medicaţie
antialgică,
antiinflamatoare specifică sau generală,
antivirală, imunomodulatoare,
antidepresive în funcţie de simptomatologia
acuzată.
Regimul
igienico-dietetic de viaţă
este partea din
tratament care este la
îndemâna oricui:
- respectarea
unui orar de mese ceea ce înseamnă respectarea
calităţii şi
cantităţii de alimente de care organismul are nevoie.
Afirmaţia
„că nu am timp să
mănânc” ascunde de fapt
o prioritizare defectuoasă a activităţilor
cotidiene –
oricât de ocupată este o persoană,
există posibilitatea unei
mese de dimineaţă care poate realiza un aport
în principii
alimentare suficient pentru mare parte din activitatea
cotidiană. Dacă
la această masă se mai asociază 2-3
gustări peste zi formate dintr-un
fruct proaspăt sau un pahar de suc natural de fructe/legume,
obţinem
necesarul caloric calitativ şi cantitativ. O
importanţă aparte ar fi
util de acordat şi reducerii cu până la 30%
a consumului de
lipide.
- hidratarea suficientă, aproximativ
2 litri
consumaţi între mesele principale
- respectarea
unui orar al odihnei pasive (somn). Şi în acest caz
este
importantă calitatea şi cantitatea somnului
– somnul din
intervalul orar 22-24 facilitează refacerea
fizico-psihică organismului
- evitarea
alternanţei eforturi fizice/psihice epuizante cu perioade de
inactivitate, cum ar fi duminica, atunci când ar exista
tendinţa hipersomniei
- evitarea programului
de lucru
prelungit sau terminare la timp a programului măcar de 2-3 ori
pe
săptămână
- plimbare
zilnică de minim 10-15
minute în ritm rapid – în
situaţiile
când nu este posibil acest lucru se recomandă ca
autoturismul
să fie lăsat la distanţă de locul
de muncă tocmai pentru a parcurge o
distanţă minimă pe jos
- week-end-ul
să fie organizat
astfel încât să fie alternate
exerciţiile fizice cu
activităţile comune în familie şi
cu socializarea.
Învăţarea unor strategii de management al
stresului. Acestea
pot fi puse fie la dispoziţia angajaţilor prin
cursuri indoor sau să
implice participare individuală. Rolul acestor cursuri este de
a:
- învăţa
participanţii să respire corespunzător
– abdominal inferior.
O bună oxigenare a organismului conferă calm
şi stabilitate persoanei,
dar şi capacitatea de a analiza obiectiv problematica
ivită,
ajutând la identificarea soluţiilor. În
afara
efectului pe care îl are asupra sistemului nervos central,
oxigenul este unul dintre factorii cei mai importanţi
în
metabolizarea radicalilor liberi şi responsabil în
combaterea
stresului.
- participarea la cursuri de dezvoltare
personală, în care subiectul este
învăţat să se
cunoască, să se evalueze, să
îşi stabilească obiectivele,
să-şi gestioneze emoţiile, să
inter-relaţioneze cu cei din jur, să
prevină apariţia conflictelor, sau dacă
acestea sunt deja generate, cum
să se lase cât mai puţin afectat de
reacţiile negative ale
celor din jur.
- învăţarea
tehnicilor de
relaxare progresivă, adaptată la condiţiile
de la serviciu
- educarea
subiecţilor în folosirea tehnicilor de:
autoîncurajare, auto-valorizare, motivare, creştere a
stimei
de sine şi a încrederii în propria
persoană.
Dacă privim cu atenţie cauzele are conduc spre acest
sindrom, constatăm
că foarte multe elemente ţin de
trăsăturile de personalitate, ceea ce
poate să justifice o îndrumare spre grupurile de
susţinere
psihologică, acolo unde situaţiile o impun.
Un loc aparte în acest proces de tratament îl pot
avea tehnicile de refacere pe care le folosesc sportivii pentru
înlăturarea oboselii postefort:
- utilizarea
hiperventilaţiei pentru înlăturarea
„datoriei de
oxigen” acumulată pe durata efortului
- folosirea
mijloacelor hidroterapeutice
- aplicarea unor tehnici
minime de masaj (fie la nivelul lobului urechii, fie la nivel plantar)
- exerciţii
de stretching, în reprize, de câte 10 minute pe
parcursul zilei
- exerciţii de flexibilizare
ale
coloanei vertebrale (alături de precedentele ajută la
stimularea
meridianelor energetice, ceea ce înlătură
rapid starea de
oboseală).
Concluzie
Concluzia nu poate fi decât una singură:
MODERAŢIA
ceea ce înseamnă îmbinarea aspectelor
vieţii
noastre astfel încât să existe un echilibru
între carieră, viaţa personală,
dezvoltarea personală,
sănătate, relaţii sociale şi de
prietenie şi dorinţele financiare ale
fiecăruia.
Gezeiten Haus Klinik (GHK) funcţionează în
Bonn şi oferă un
test
gratuit pentru cei interesaţi
să
descopere dacă au sau nu simptome de
Burnout.
Bibliografie selectivă1.
Craşovan Mariana, Mentoratul on-line la distanta –
avantaje
şi limite în Revista de Informatică
Socială, 2005 an II, nr.
4, www.ris.uvt.ro.
2. Donald E. Nease Jr.; Katherine Margo;
Michael Floyd / Familiy Medicine Trainess Perspectives on the role of
Emotion and Empathy Medicine, Evidence and Emotions 15th
International Balint Congress, Lisbon 2007-1-5-sept. p.33-36, I.S.B.N.
978-989-20-0747-2
3. Freudenberger H.J.,
Staff Burn-out, J. loc. Issues 1974,30:159
4. Hayes
C.,Stress Relief for Theachers, Routledge, London and New York: Taylor
& Francis Group, 2006
5.
Maslach Burnout Inventory
– Maslach C.Jackson, S. E., 1981,
http://casandrachera.com/2010/02/01/chestionarul-de-evaluare-a-burnout-ului-maslach/
6.
Maslach C., Schaufeli W., Leiter M., Job
Burn-out, Ann Rev. Psychology 2001; 52:397-422
7.
Pedrabissi, Rolland şi Santinello, Stress and Burnout Among
Teachers in
Italy and France, Journal of Psychology, Vol. 127, 1993
8.
Richard B. Addison- Burn-out and Balint, 14th
International Balint Congress Stockholm 2005, I.S.B.N.
91-631-7037-X p. 118-124
9. Zlate Mielu, Tratat de
psihologie organizaţional-managerială Volum I, 2004,
Polirom, Iaşi
10.
Ulrich Kraft, "Burned Out", Scientific American Mind, June/July 2006 p.
28-33
11. Maslach, C.; Schaufeli, W. B.; Leiter, M. P. (2001).
S. T. Fiske, D. L. Schacter, & C. Zahn-Waxler. ed. "Job
burnout". Annual Review of Psychology (52): 397–422
publicat
pe MedicinaSportiva.Ro: 1 decembrie 2010