Acest website utilizeaza cookies! Despre confidentialitate!. Close (auto)
www.pansportmedical.ro - PanSport Medical - Medicina Sportiva
Policlinica Vitan - Cabinetele Medicale Grupate Vitan
Newsletter Medicina Sportivawww.medicinasportiva.ro
Societatea Romana de Medicina Sportiva


HOME CONTACT DESPRE NOI
FORUM Cum sa?...
 

 
Medicina Sportiva  
Definitia batranetii si clasificarea ei
Modificarile morfo-functionale induse de inaintarea in varsta
Probleme de comunicare la populatia varstnica
Nevoia de activitate fizica la batrani, sau dilema "speranta de viata" versus "speranta de viata activa"
Contraindicatiile exercitiilor fizice la batrani
Problema avizarii medicale in cazul varstnicilor ce urmeaza a renunta la sedentarism
Cum sa convingem persoanele in varsta sa inceapa sa practice cu regularitate exercitiul fizic, si sa continue odata ce au inceput
Scala Borg – instrument de maxima încredere şi utilitate, în prescrierea şi dirijarea efortului la varstnici
Tipurile de activitati şi exercitii fizice recomandate varstnicilor  (click!)

Evaluari initiale şi pe parcurs
Bibliografie selectiva
 




9. Tipurile de activitati şi exercitii fizice recomandate varstnicilor


Tipurile de activitati şi exercitii fizice recomandate varstnicilor
    Patru tipuri de exerciţii şi activităţi fizice îi ajută pe vârstnici să beneficieze de efectele lor favorabile şi contribuie la asigurarea independenţei faţă de alţii, în satisfacerea nevoilor personale de zi cu zi. Este vorba de exerciţiile şi activităţile de rezistenţă, de forţă, de echilibru şi de suplete.


9.4 Exercitiile de mobilitate şi suplete
         Sunt necesare deoarece la vârstnici musculatura devine rigidă, iar articulaţiile „anchilozate”. Ceea ce face mişcările să fie lipsite de coordonare, nenaturale şi neeficiente, crescand riscul ca persoana în cauză să se împiedice şi să cadă, chiar în cazul mersului pe teren plat. Din aceste motive, din orice program conceput pentru vârstnici, nu trebuie să lipsească stretchingul. Aceasta deoarece, chiar în condiţiile în care forţa nu creşte semnificativ, exerciţiile de stretching, practicate cu regularitate şi respectând indicaţiile unui specialist, îi aduc vârstnicului mai multă eficienta, siguranta, stabilitate, cu alte cuvinte mai multă libertate, în execuţia mişcărilor necesare zi de zi.
            Principii:
- exerciţiile de stretching se execută după activităţile de rezistenţă şi exerciţiile de forţă; uneori chiar şi în pauzele dintre componentele acestor programe;
- în situaţiile în care, din anumite motive, nu se pot executa (efectua) exercitii de rezistenta şi /sau forţă, nu se renunţă la stretching; se execută doar exerciţiile specifice acestuia, eventual chiar mărind durata „şedinţei” de stretching. În asemenea situaţii stretchingul se execută de cel puţin 3 ori pe săptămână, minimum 20 de minute în fiecare şedinţă;
- fiecare exerciţiu (poziţie) de stretching se execută de 3 – 5 ori într-o sedinta;
- întinderea se va face lent, până la amplitudinea maximă (fără a se genera dureri însă), iar poziţia în care întinderea este maximă trebuie menţinută 10 – 30 secunde. După care intervine relaxarea. Urmează o nouă întindere, în care se încearcă, dacă este posibil, depăşirea gradului de intindere a tesuturilor, atins în cadrul execuţiei precedente.
Precauţii:

- la cei cu artroplastie de şold se va cere mai întâi aprobarea ortopedului şi se evită cu desăvârşire încrucişarea picioarelor;
- stretching-ul trebuie precedat neapărat de încălzire; dacă el se execută după (sau intercalat în) programul de rezistenţă sau forţă, acele programe reprezintă încălzirea necesară. Dacă se execută doar stretching, atunci trebuie încălzire propriu-zisă;
- stretchingul nu trebuie să producă niciodată dureri, mai ales dureri articulare. Daca totuşi apar, înseamnă că s-a exagerat;
- un uşor discomfort este totuşi acceptabil;
- foarte mare atenţie în ce priveşte evitarea execuţiilor bruşte, deoarece ele pot genera reflexe de apărare din partea muşchilor antagonişti, ceea ce reduce şi mai mult amplitudinea întinderii şi poate genera dureri;
- se va evita „blocarea” articulaţiei într-o poziţie de hiperextensie; totdeauna articulaţia trebuie să fie uşor flectata.

         Progresia. Mai ales la această vârstă trebuie avută mare grijă la progresie, atât în cadrul unei şedinţe (în trecerea de la prima execuţie la următoarele), cât şi de la o şedinţă la alta. Din prudenţă, cel mai indicat este ca, în cazul fiecărui exerciţiu de stretching , totdeauna prima întindere din cadrul unei şedinţe, să se execute cu o amplitudine mai mică decât amplitudinea atinsă în ultima execuţie din cadrul şedinţei precedente.



Pagina urmatoare:


20 octombrie 2006
top
 
 

 

Aceso Suport
Web Suport

www.medicinasportiva.ro
Online din
23 martie 2006
Google
www  www.medicinasportiva.ro
www.medicinasportiva.ro

Website Statistics
Copyright© MedicinaSportiva.Ro & Parteneri. Toate drepturile rezervate.