Acest website utilizeaza cookies! Despre confidentialitate!. Close (auto)
www.pansportmedical.ro - PanSport Medical - Medicina Sportiva
Policlinica Vitan - Cabinetele Medicale Grupate Vitan
Newsletter Medicina Sportivawww.medicinasportiva.ro
Societatea Romana de Medicina Sportiva


HOME CONTACT DESPRE NOI
FORUM Cum sa?...



 
Definitia batranetii si clasificarea ei
Modificarile morfo-functionale induse de inaintarea in varsta
Probleme de comunicare la populatia varstnica
Nevoia de activitate fizica la batrani, sau dilema "speranta de viata" versus "speranta de viata activa"
Contraindicatiile exercitiilor fizice la batrani
Problema avizarii medicale in cazul varstnicilor ce urmeaza a renunta la sedentarism
Cum sa convingem persoanele in varsta sa inceapa sa practice cu regularitate exercitiul fizic, si sa continue odata ce au inceput  (click!)
Scala Borg – instrument de maxima încredere şi utilitate, în prescrierea şi dirijarea efortului la varstnici
Tipurile de activitati şi exercitii fizice recomandate varstnicilor
Evaluari initiale şi pe parcurs
Bibliografie selectiva
 




7. Cum să convingem persoanele în varsta sa inceapa să practice cu regularitate exercitiul fizic, şi să continue odată ce au inceput ?


    Această problemă, a „convertirii” indivizilor sedentari la un stil activ de viaţă, este extrem de complexă şi dificilă, şi asta nu numai la persoanele în vârstă. Studiile din ultimele decenii au identificat şi validat câteva metode şi strategii, care din păcate nu sunt infailibile şi general valabile.
    Este clar că, mai ales în timpurile noastre, sunt prea puţini cei care au prins gustul practicarii exerciţiului fizic, şi şi-l menţin „până la moarte”. Dar şi mai puţini sunt cei care nu l-au avut, şi „şi-l descoperă spontan”, după 40 – 50 de ani. Aşa se face că, chiar şi după prelungite consilieri şi numeroase sfaturi, mulţi dintre cei care încep, „se satură” repede, sau se descurajează uşor, dacă nu văd repede (ceea ce nici nu este posibil) îmbunătăţiri sau progrese spectaculoase.
     Tehnologia persuasiunii sedentarilor de a renunţa la comoditate şi a deveni activi, este o adevărată stiinta. Care trebuie nu doar invatata, ci şi exersata şi adaptată la particularităţile indivizilor cu care avem de-a face. Există însă câteva principii şi trucuri, de care trebuie neapărat să ţinem seama, şi pe care este necesar să le inculcăm în mintea şi „practica” celor cu care lucrăm. Astfel:
  • trebuie să-i facem să se gândească la (şi să invoce) în permanenta, beneficiile pe care le vor obţine, după (sau prin) practicarea permanentă a exerciţiului fizic. Mai precis, să nu ne mulţumim cu faptul că la prima întâlnire, le-am spus despre aceste beneficii, sau că, periodic, li le reamintim; trebuie să reuşim să-i facem să-şi spună ei înşişi, să-şi repete, cel puţin odată pe zi, cu atentie, convingere şi concentrare (aşa cum îşi spune rugaciunea un credincios), aceste beneficii;
  • la început să alegem pentru ei numai exerciţiile şi activităţile care le plac, iar dacă acest lucru nu este posibil, să-i facem să le placă ceea ce le propunem;
  • să selectionam numai exerciţii şi activităţi pe care ei le pot executa corect şi în siguranţă (deci să nu existe riscul de a se accidenta, şi să nu le fie frica, când efectuează ce au de efectuat;
  • activităţile alese să poată fi accesibile uşor, nu să trebuiască să meargă cine ştie cât, pană ajung la locul unde-şi pot executa programul, sau să-i coste sume pe care nu pot sau nu sunt dispuşi să le plătească.
Uneori este necesară găsirea unei extramotivatii, cum ar fi:
  • identificarea/găsirea unui partener, cu care subiectul nostru să se „potrivească” atât în ce priveşte programul de activităţi fizice, cât şi în ce priveşte alte lucruri şi preocupari;
  • găsirea unui mod de a trece timpul mai uşor, în cursul prestării efortului fizic, cum ar fi ascultarea muzicii când alearga, urmărirea programului TV, când execută programul acasă, pe o scarita, bicicleta ergometrica, sau covor rulant etc;
  • stabilirea unor tinte (obiective), pe care dacă le atinge primeşte o „recompensă”;
  • completarea acasă a programului de la sala de fitness (adică să-i dăm un fel de „teme” pentru acasă).
      Totodată persoanele în cauză trebuie convinse să încerce să se gândească la sedintele de efort ca la nişte evenimente „pe care le aşteaptă” cu emotie pozitivă, şi să şi le marcheze/noteze într-un mod special în agenda, încât de fiecare dată când dă de ele, să li se declanşeze o aşteptare plăcută. Foarte important este de asemenea să-i învăţăm să-şi noteze în fise sau carneţele exerciţiile şi numărul de repetari, şi să scoată în evidenţă progresele pe care le face. Mai trebuie făcuţi să înţeleagă că chiar atunci când „performanţele” li s-au plafonat, dar plafonarea este la un nivel corespunzător unui anumit calificativ, organismul tot beneficiază de activitatea fizică prestată. În sfârşit, nu trebuie să precupeţim nici un efort, în a-i face să nu accepte nici un fel de întrerupere, nici când pleacă în concediu, nici când au deplasări, nici când vremea este nefavorabilă.


20 octombrie 2006

 

 

Aceso Suport
Web Suport

www.medicinasportiva.ro
Online din
23 martie 2006
Google
www  www.medicinasportiva.ro
www.medicinasportiva.ro

Website Statistics
Copyright© MedicinaSportiva.Ro & Parteneri. Toate drepturile rezervate.