Acest website utilizeaza cookies! Despre confidentialitate!. Close (auto)
www.pansportmedical.ro - PanSport Medical - Medicina Sportiva
EFSMA european federation of sports medicine associations
www.medicinasportiva.ro
Newsletter Medicina Sportiva

Societatea Romana de Medicina Sportiva



Home       • Contact       • Manifestări interne       • Revista      • Manifestări externe      • Informatii utile     • Sport
 


Manifestari sportiveAutomobilism ←  Raliuri  →  Echipa

Despre Automobilism: Raliuri

AUTOMOBILÍSM s.n. Sport practicat cu ajutorul automobilului.
Plecand de la definitia automobilismului care aparent poate fi privit ca o intrecere nebuna de cai putere, ajungem sa fim surprinsi de complexitatea pregatirii necesare unui sportiv de inalta performanta in aceasta disciplina.
Automobilismul ca orice alt sport poate fi practicat ca un hobby sau de performanta. In tema prezentata in continuare o sa ma refer in mod special la cel de performanta, iar din vasta paleta a automobilismului mondial o sa ma opresc la raliuri.

RALÍU s.n. Întrecere automobilistică de regularitate si rezistentă, organizată pe parcursul a sute de mii de kilometri, pe drumuri cu diferite dificultăti, deschise partial traficului rutier obisnuit si combinate cu probe speciale inchise traficului rutier obisnuit (de viteză, îndemânare etc.). – Din fr. rallye.

 Campionatul Mondial de Raliuri (World Rally Championship) - FIA reprezintă cea mai spectaculoasă şi provocatoare disciplină a sportului automobilistic. Şi nu este greu să demonstrăm acest lucru. Piloţii şi copiloţii îşi dispută bătălia pentru supremaţie la viteze care depăşesc uneori 200 km/h pe asfalt, pietriş, zăpadă, gheaţă şi noroi, la temperaturi situate între - 30° C şi + 40° C, indiferent de conditiile meteo de afara (ceaţă, furtună sau vreme bună). Aflaţi într-un veritabil tur al mapamondului, de 16 ori pe an, competitorii sunt puşi în faţa celui mai neiertător adversar: cronometrul.

  Din ianuarie şi până în noiembrie, competiţia regină a raliurilor ne duce practic printr-un veritabil turbo-tur al planetei. Plecată la drum din imediata vecinătate a Cazinourilor din Monte Carlo, întrecerea trece apoi pe drumurile înzăpezite din Suedia, în arşiţa din Cipru şi pe culmile Anzilor. Dar campionatul nu este doar o înşiruire de competiţii desfăşurate într-o ambianţă aparte sau pe un teren dificil.
Omul şi maşina în lupta cu zecimile de secundă



Claudiu David
Foto: Claudiu David

Dacă veţi întreba un pilot de ce îi este frică, răspunsul va fi surprizător:
“să nu vin pe locul secund”!
Fiecare din cele 16 etape oferă o experienţă unică. Cum altfel putem vorbi despre fanii finlandezi veniţi să asiste la evoluţia favoriţilor şi la celebrele lor sărituri care depăşesc 50 metri! Ce să mai vorbim de bolovanii de pe drumurile Acropolei, pe care se înfruntă gladiatorii epocii moderne. Fanii, echipele, cultura, comunicarea şi peisajele fac din raliuri o disciplină incomparabilă cu orice alt sport.

Fiecare din aceste raliuri urmează acelaşi format impus de FIA, cu un anumit număr de probe speciale programate pe durata a trei zile.
Competiţia este gândită astfel încât să pună la încercare abilităţile competitorilor într-o mare varietate de condiţii. Indiferent că sunt puşi să evolueze pe serpentinele din Corsica, pe drumurile prăfuite din Grecia sau în frigul din Scandinavia, fiecare pilot este supus unui examen dificil în care trebuie să dea maximul performanţelor de care este capabil. Iar imaginea oferită pe probele speciale reprezintă una din cele mai spectaculoase aventuri oferite fanilor sau telespectatorilor.


Singurul obiectiv al unui pilot de raliuri este să parcurgă într-un timp cât mai scurt fiecare probă specială. Dar simpla evoluţie cu pedala de acceleraţie la fund nu-i va conferi nici o garanţie privind obţinerea victoriei.   Un pilot de raliuri trebuie să fie instinctiv, curajos, să aibă abilităţi tehnice, îndemânare şi… acea nebunie necesară evoluţiei printre copaci cu o viteză de peste 160 km/h! Trebuie să fie pasionat, extrem de precis, concentrat şi să aibă încredere totală în copilotul său. Atunci când zboară pe traseul unei probe speciale, el ştie că cea mai importantă persoană din viaţa lui este copilotul!  Încrederea dintre cei doi trebuie să fie absolută.

Copilotul este cel care trebuie să-l ghideze de-a lungul raliului, folosindu-se de “notiţele” întocmite în antrenamente şi recunoaşteri, acestea redând fidel fiecare viraj, trambulină, groapă sau bolovan. Şi gândiţivă că acestea trebuiesc citite la peste 150 km/h, atunci când şerpuieşti printre copacii din Ţara Galilor, într-un loc în care nu este admisă nici o greşeală!
Mihaela Beldie
Foto: Mihaela Beldie

continuare  →  Echipa

Sectiunea este realizata de Dr Mihaela Beldie, medic Medicina Sportiva

top


Realizator Web - Dr.Gabriel Panait Informatiile apartin S.Ro.M.S - persoana contact Dr.Mirela Vasilescu


Sectiunea Societatii Romane de Medicina Sportiva este gazduita si administrata GRATUIT pe www.medicinasportiva.ro  -  a se vedea Termeni si Conditii



www.medicinasportiva.ro
Online din
23 martie 2006
Google
www  www.medicinasportiva.ro
www.medicinasportiva.ro

Website Statistics
Copyright© MedicinaSportiva.Ro & Parteneri. Toate drepturile rezervate.